Jag har ett mobildagis i mitt klassrum. Den är grön och av plast och i den brukar mobilerna få vila under lektionen. Ibland händer det att någon elev glömmer att hämta sin mobil efter lektionens slut, men då tar jag hand om den och lägger den för att låta den vila tryggt i min låsta låda. Det har till och med hänt att mitt mobildagis har övergått till ett mobilnattis.
I skolans trivselregler finns regeln som jag gillar skarpt:
”Mobiltelefonen följer inte med eleverna in på lektionstid.”
Det är en regel som har tillkommit efter elevers önskemål. Egentligen är tanken att eleverna ska ha mobiler inlåsta i sina skåp, men jag och ett par andra lärare tillämpar regeln så att man även kan få lägga mobilen i den gröna lådan när man går in i klassrummet. Detta för att inte spilla tid, då det händer att elever glömmer att lämna mobilen och måste göra sig ärenden till skåpen.
Jag möter upp eleverna i dörren när lektionen startar, och då finns lådan framme. Alltid. Mina elever vet att det är så jag vill ha det. De flesta lägger mobilen utan problem. Några elever brukar jag få ställa en undrande fråga till, eller en frågande blick innan mobilen plockas fram. Det börjar kännas som ett sätt att säga ”hej”.
Ambitionen är mobilfria lektioner på skolan, men det är upp till varje lärare att bestämma ifall mobilen får vara med på lektionen – då mobilen ibland kan fylla en funktion för undervisningen.
Vad tycker eleverna om den här regeln? Vill de verkligen att mobilen inte ska vara med i klassrummet – eller är det ett påhitt? Jag gjorde en liten undersökning i en av mina sexor, där eleverna kunde svara anonymt på frågor i enkät:
65 % anser det vara mer bra än dåligt med mobilfria lektioner.
En elev bryter mot regeln och låter mobilen ligga gömd i fickan eller i datorväskan. De allra flesta låter mobilen ligga i skåpet eller i den gröna lådan.
De allra flesta elever upplever att de lektionerna är mobilfria.
Vad är det bästa med att inte ha tillgång till mobilen under lektionstid? 43,5 % svarar ”att inte bli avbruten och störd” och 34% svarar ”att inte behöva vara orolig över att någon tar bilder eller filmar”
Det sista svaret är särskilt intressant för mig som lärare. Jag har ett uppdrag i att skapa en så trygg lärandemiljö som möjligt. Ingen elev ska behöva vara orolig för att bli filmad eller för att någon tar bilder under den obligatoriska undervisningen. Det är viktigt att få känna sig trygg, att våga uttrycka sig och få göra och lära av sina misstag.
Mitt mobildagis kommer att fortsätta hålla öppet.