På Oxievångsskolan pågår det just nu utvecklingssamtal för fullt. Det är bra att samtalen ligger i början av terminen. Eleverna har nyligen fått sina terminsbetyg och har hunnit reflektera över dem. För oss lärare är det skönt att det inte krockar med en hektisk period av bedömning. Men den största vinsten med att samtalen ligger tidigt är att det blir mer fokus på just utveckling, snarare än samtal om det som har varit.
Denna termin (vårterminen i årskurs 6) är det eleverna själva som leder sina samtal. De har alla fått i uppgift att göra en presentation inför sina samtal. Som stöd och instruktion till innehållet har de fått ett exempel att utgå ifrån. Det är ett medvetet tråkigt exempel som visar vad samtalet bör innehålla, ett skelett. Exemplet har kompletterats med uppmaningen att ”leka” med google-verktygen och skapa sin egen.
Exempel på presentation: Utvecklingssamtal
Eleven styr samtalet där de sitter mitt emot sina föräldrar och har kontrollen över datorn. Jag och föräldrarna kan följa elevens stolpar och text tydligt projicerat mot den vita tavlan. Eleven har förberett och tänkt igenom vad de vill ta upp under de olika rubrikerna – och det blir utifrån det vi samtalar. Under tiden vi diskuterar antecknar jag för mig själv i ett block och när eleven är färdig, så är det dags för mig att ”knyta ihop” och sammanfatta i skolans IUP-mall utifrån följande frågor:
- Vilka är nu dina styrkor?
- Vad har du för mål inför terminen?
- Hur ska målen nås?
Om en månad är lärsamtalen genomförda. Alla eleverna har då fått öva på att använda tekniken och att leda ett trepartssamtal. De har även visat oss vuxna att de är kan reflektera över och ta ansvar för sitt eget lärande.