I år drog Musikhjälpen in 49 003 745 kronor!
När Kodjo, Josefine och Pelle släpptes ut ur buren så var det en mycket rörd Kodjo som sade något som gick rätt in i hjärtat på mig:
”Det har inte varit en enskild incident som jag tänker på mest, utan det är vad vi har gjort. Vad underbart det är som vi har skapat tillsammans, vad fantastiskt – vilken otrolig prestation det är. Och att det har varit ett år som har påverkats av negativitet och rasism och förtryck och bara allmän idioti – men under den här veckan så har vi visat något helt annat: Vi har visat ett fantastiskt Sverige och det är det jag kommer att ta med mig.”
I klassrummet har vi arbetat tillsammans med Musikhjälpen. Vi har arbetat med deras material och har skapat texter, filmer och bilder med temat ”Barn i krig har rätt till skola”. Vi skapade ett ”engagemang” i form av en skolsite. Idén var att besökare till siten skulle stödja oss i vårt arbete och därmed stödja Musikhjälpen. Vårt engagemang drog in 4100 kronor.
https://sites.google.com/a/skola.malmo.se/oxievaangsskolan-och-mh16/
Så klart är jag stolt över att många har stöttat vårt engagemang. Men det jag bär med mig från veckan är elevernas stora intresse för årets tema. De har visat engagemang för sin egen skola och har på olika sätt diskuterat och pratat om vad det innebär att gå i skolan. Det handlar inte bara om att ”få bra betyg för att få ett bra jobb”, utan även värden som framtidstro, längtan, trygghet och gemenskap.
Temat har varit elevnära och eleverna har utan problem kunnat vända på frågan: Vad skulle det innebära om jag plötsligt en dag inte hade någon skola att gå till? Eleverna har pratat skola med sina föräldrar och jämfört hur skolan fungerade förr och i andra länder. Skolans betydelse har fått ett annat fokus än vanligt.
Och frågan jag har fått ställa mig:
Vad skulle jag göra om skolan en dag inte fanns? Hur skulle jag i kris och krig agera för att alla barn ska ha rätt att gå i skola?